Virkamieskunta

Maan johtavista yliopistoista valmistuneet, vuosikurssiensa parhaista oppilaista valitut Japanin ministeriöiden virkamiehet ovat olleet kansakunnan kunnianhimoista älymystö-eliittiä. He ovat yleensä laatineet valtiopäivien hyväksyttäviksi esiteltävät lakialoitteet, määränneet asioiden tärkeysjärjestyksen ja päättäneet erilaisista toimenpiteistä ja niiden toteutuksesta. Esimerkiksi valtion budjetin laatimisesta vuoteen 2001 saakka vastanneet valtiovarainministeriön virkamiehet pahastuivat suuresti, jos parlamentti yritti kajota hei-dän lukuihinsa. Ministeriön virkamiesten kuultiin jopa nurisevan: \"Budjetti ei liity millään tavoin politiikkaan eikä poliitikkojen pitäisi sekaantua hallinnolliseen toimintaan!"
Tämä kuvaa Japanin talouselämän ja politiikan johtamista, joka on ollut merkittävällä tavalla voimakkaan virkakoneiston käsissä. Vain harvat poliitikot ovat kyenneet näyttele-mään siinä ratkaisevaa roolia. Viime vuosina poliitikkojen asenteissa on kuitenkin tapah-tunut muutoksia. Virkamiesten epäonnistuttua rahoitussektorin valvontatehtävissään ja useiden virkamiesten jouduttua syytteeseen lahjustenotoksi tulkituista kestitysskandaaleista paineet virkamiesten mahdin suitsiin panemiseksi kovenivat. Valtiovarainministeriöltä otettiin vuonna 1998 pois rahoituslaitosten valvonta ja vuonna 2001 valtion tulo- ja menoarvion laadinta. Eräät poliitikot ovat kyenneet "valtaamaan" itselleen keskeisen vaikuttajan aseman budjettivarojen käytön suunnittelussa.
Yhteisymmärrykseen pääsemistä helpottaa hallinnon, politiikan ja elinkeinoelämän ylimpien piirien yhteenkuuluvaisuuden tunne. Ylimpien virkamiesten tavoin lähes kaikki johtavat poliitikot ja liikemiehet kuuluvat samaan laajaan \"vanhojen ystävien\" veljeskun-taan. Sen jäseniä yhdistävä tekijä on, että he kaikki ovat opiskelleet maan parhaissa yliopistoissa.
Sivut 20, 107-110, 217-219, 235-236, 273

Valikoituja kirjan teemoja

Elinikäinen koulutusjärjestelmä

Japanin ikäihmiset tuntevat voimakasta halukkuutta työntekoon ja he ovat myös erittäin innostuneita mahdollisuuksistaan elinikäiseen oppimiseen. Se lisää mielenkiintoa elämän jatkamiseen. Ikääntyvälle väestölle on siis välttämätöntä luoda sosiaaliset puitteet, jossa ihmiset voivat omaaloitteisesti opiskella koko elämänsä ajan. Tällaisella elinikäisellä koulutusjärjestelmällä tarjotaan mahdollisuus itsenäisyyden kehittämiseen ja vanhemman väestön sopeutumiseen uusiutuviin työtehtäviin. Nykyyhteiskunnassa oppiminen ei saa olla vain varsinaisten opiskeluvuosien yksinomaisena tehtävänä. Elinikäisten koulutusmahdollisuuksien puitteet pitäisi luoda sellaisiksi, että ne vastaisivat oppimisen laajaalaisia tarpeita.
Sivu 143
Lue lisää
Toteutus:Viestintäratkaisut Webmaster Kirjaudu sisään