Aasialainen arvomaailma

Aasian maat edustavat kehitysasteensa, kulttuurinsa, perinteittensä ja tapojensa puolesta eurooppalaisia paljon heterogeenisempia väestöryhmiä. Jos ylipäänsä voidaan puhua aasialaisuudesta, sitä ei suinkaan voida pitää yhtenäisenä poliittisena tai taloudellisena järjestelmänä eikä ideologiana.
Aasialaisista arvoistakin puhuttaessa kysymykseen voivat tulla lähinnä vain eräiden yksittäisten maiden kulttuuriin liittyvät arvot. Tässäkin suhteessa on oltava hyvin varovainen, sillä maiden väliset erot ovat erittäin suuret. Aasian kansat vaihtelevat maailman rikkaimmista köyhimpiin, teknisesti edistyneimmistä hyvin alkukantaisissa olosuhteissa eläviin, ylenpalttisesta hyvinvoinnista nauttivista rutiköyhiin ryysyläisiin. Japanilaiset yritykset ovat valittaneet, että Itä-Aasian kielissä ja kulttuureissa ilmenevät erot muodostavat heille vaikean esteen. Koskaan ei voi olla varma, että paikalliset työntekijät ymmärtävät oikein johdon tarkoitusperät...
Sivut 248, 313, 316

Valikoituja kirjan teemoja

"Juku", koululaisten lisäopetuskurssit

Hyvän koulutuksen saavuttamiseksi vanhemmat hiostavat lapsiaan koulutuntien jälkeen ja lähettävät lapsensa "juku" -nimellä tunnetuille erityiskursseille saamaan lisäopetusta. Vanhemmat ovat valmiit maksamaan siitä huomattavia summia. Vanhempien ja opettajien liiton vuonna 1999 suorittaman selvityksen mukaan alkeiskoulun 6. luokan oppilaista yli 40 % osallistui "juku" -opetukseen. Lukiovaiheeseen ehtineistä oppilaista 40-50 % osallistuu "juku"-valmennuskursseille, joilla parannetaan selviytymismahdollisuuksia yliopistojen pääsykokeissa. Perheissä äidit huolehtivat sekä perheen budjetista että vastaavat lasten koulunkäynnin valvonnasta. On tavallista, että äidit suorittavat erityiskursseja selviytyäkseen paremmin lastensa koulutehtävien valvonnasta.
Lue lisää
Toteutus:Viestintäratkaisut Webmaster Kirjaudu sisään